Tjänster

Croon & Logisk AB förbränningskoncept

Vi kan optimering!

Vi optimerar förutsättningar för en
stabil förutsägbar drift.

Varför?
Bränslevariationer som densitet och bränslevärde, orsakar störningar i produktionen och rökgasemissioner.
Var?
All förbränningsutrustning kan bestyckas med detta kontrollkoncept, företrädesvis förbränningsanläggningar som använder ett icke homogent bränsle. Fasta och flytande.
Hur!
Croon & Logisk AB kontrollerad bränslemängd i pannan, optimerar förutsättningar för en stabil förutsägbar drift. Följsam reglering av effekt. Mindre oförbränt i bottenaska och flygaska. Mindre sintring av askpartiklar. Lägre NOx CO och stoft utsläpp. Optimering av effektuttag.

Croon & Logisk AB förbränningskoncept

Konceptet använder sig av vetenskapliga algoritmer för beräkning av förbränningsprofilen och reglerar bränslemängden till optimal nivå. Önskad luft/bränsleandel bibehålls genom lastområdet, och vid upprepade laständringar. Repeterbar förbränningsprofil. Pedagogiskt HMI, för styrning och övervakning. Anläggningen kompletteras med nödvändiga givare och ställdon för att uppnå rätt funktionalitet. Miniminivån är primärluftflöde, sekundärluftflöde (OFA), våt O2, samt att föredra är kontinuerlig bränsleinmatning.

Croon & Logisk AB Option
kan kompensera för variationer i bränslefukt

Kompletteras anläggningen med torr O2 kan beräkning av bränslefukt göras.
Regleringen kan optimera driftparametrarna för eldning med varierad fukthalt.

Faktaruta

Rich‐burn eller Övermatning av bränsle orsakar oftast:

Lång bädd = oförbränt ”trillar över kanten”
Kall bädd = ”trög” reglering, som inte svarar på laständring.
Lågt tryckfall över bädd = svårt med fördelningen av primärluft över ytan.
Hög andel sekundärluft = kapacitets problem ochTeoretiskt högre Nox.

Lean‐burn eller Undermatning av bränsle orsakar oftast:

Sintring = hög bäddtemperatur.
Överbäring = hög andel oförbränt i flygaskan.
Högre stoftutsläpp. Hög CO = glödbrand i rökgasvägarna.
Hög CO = Liten andel sekundärluft ger liten inträngning och dålig omblandning.
Kort bädd = hetsig ”svår” reglering.
Liten bränslevolym på rost = Tappar effekt vid lastpådrag. Högre slitage av murverk och rosterelement.